Informasjon om pakkereiser med Kollene ved Parma

På denne siden har vi samlet det meste av det som er verdt å vite før du bestiller drømmeferie hos Kollene ved Parma. Vi anbefaler også at du printer ut dette og tar det med på reisen. Hvis du ikke finner svar på dine spørsmål etter å ha lest det nedenstående, er du velkommen til å kontakte oss på info@kollenevedparma.no eller på telefon 934 33 520, som er betjent alle dager mellom klokken 1700 og 2000.

 

Før reisen

Bestilling og bekreftelse

Når du bestiller drømmeferie hos oss, velger du først overnatting (hotell, slott eller leilighet), og deretter velger du de av de 11 utfluktene i denne katalogen som du har lyst til å oppleve. Så sender du en e-post til info@kollenevedparma.no der du skriver hvilken overnatting og hvilke utflukter du ønsker, hvor mange personer dere er, og hvilket tidsrom dere ønsker å ha ferie i - og så setter vi sammen et drømmeferie-tilbud til deg basert på prislisten i feriekatalogen. Husk når du bestiller å også oppgi om du har noen matallergier eller andre helsetilstander som gjør at du trenger særskilt tilrettelegging på turen. Alternativt kan du ringe inn din bestilling på 934 33 520, denne telefonen er betjent alle dager mellom klokken 1700 og 2000.

Ved aksept av pristilbudet fra Kollene ved Parma, sende vi deg en bestillingsbekreftelsen hvor det også følger med informasjon om betaling. Betalingen er delt i to rater, et depositum på kroner 2000 kroner (for reiser med flybilletter inkludert) eller 1500 kroner (for reiser uten flybilletter inkludert) som skal betales til Kollene ved Parma innen 7 dager etter bestilling, og det resterende sluttoppgjøret som skal betales til Kollene ved Parma senest 60 dager (for reiser med flybilletter inkludert) eller 30 dager (for reiser uten flybilletter inkludert) før avreise. Bestiller du reisen mindre enn 60/30 dager før avreisetidspunkt må hele beløpet betales innen 7 dager etter bestilling.


Når du har bestilt ferie hos oss, får du i god tid før avreise tilsendt en skreddersydd drømmeferie-brosjyre med DIN drømmeferie dag for dag. Noen dager før avreise får du også tilsendt en brosjyre med tips til de beste restaurantene, kafeene, barene, super-markedene og bakeriene i Salsomaggiore, og en oversikt over hva som skjer av konserter, eventer og markeder i Salsomaggiore i de dagene du er der.

Vel ankommet i Salsomaggiore ligger en velkomstmappe og venter på deg der du skal bo (hotell, slott eller leilighet). I denne mappen finner du brosjyrene du allerede har fått tilsendt (drømmeferie dag for dag og oversikt over hva som skjer i Salsomaggiore mens du er der), samt billetter og kart/brosjyrer/ informasjon til alle utfluktene du har valgt. Med velkomstmappen er du klar for din beste drømmeferie i en flik av det ekte Italia!

Skulle du lure på noe underveis i ferien eller trenge bistand til noe, når du meg (Ane) på telefon, melding og e-post 24 timer i døgnet de dagene du er i Salsomaggiore. Jeg er dessuten til stede i Salsomaggiore stort sett hele sommersesongen, og kan stille på kort varsel hvis nødvendig.


Bestillinger med flybilletter inkludert

Dersom du ønsker flybilletter inkludert i pakkereisen din, velger vi det rimeligste alternativet av SAS, KLM og Norwegian, basert på priser vi finner på www.reisefeber.no. Avgangstidene på bestillingsbekreftelsen er foreløpige. De endelige tidene får du på billetten, som blir sendt deg på epost så snart Kollene ved Parma får dem av flyselskapet. Tidsendringer kan forekomme helt frem til avreise og Kollene ved Parma kontakter deg dersom det blir endringer etter at du har mottatt billetten. En endring av tidtabeller berettiger ikke til erstatningsreise, prisavslag eller annen kompensasjon. 
Dersom du har behov for assistanse på flyplassen (rullestol, bærehjelp eller annet), må du si fra om dette til Kollene ved Parma når du bestiller reisen din, så vi kan ta beskjeden videre til flyselskapet for særlig tilrettelegging. Oppgi også ved bestilling om du er allergisk mot katt eller hund, slik at vi kan gjøre flyselskapet oppmerksom på dette og ordne booking som er garantert fritt for dyr.

Forbehold om endringer

Det tas forbehold om at våre priser eller andre opplysninger på www.kollenevedparma.no kan inneholde feil av ulike tekniske årsaker. Eventuelle feil vil bli varslet innen 24 timer nærmeste virkedag.

Avbestillingsbeskyttelse og reiseforsikringer

Vi anbefaler at du tegner avbestillingsbeskyttelse og reiseforsikring i et forsikringsselskap før du drar på tur. Kollene ved Parma formidler kontakt til forsikringsselskap hvis du ikke allerede har et forsikringsselskap. Husk i så fall å oppgi at du trenger kontakt med forsikringsselskap når du bestiller reisen din.

Avbestilling

Hvis du etter bestilling oppdager at du av ulike årsaker ikke kan dra på tur med Kollene ved Parma likevel, må avbestilling skje så fort som mulig. I reisevilkårene ser du hvordan du skal gå fram for å avbestille.

Tilbakebetaling av reisens pris i henhold til reglene i reisevilkårene vil skje når Kollene ved Parma har mottatt de nødvendige dokumenter fra kunden.

Spesielle ønsker om innkvartering

Spesielle ønskemål om innkvartering kan fremmes ved bestilling. Ønskene blir videreformidlet til overnattingsstedet, men er å betrakte som ønsker og kan ikke garanteres oppfylt, med mindre vi får det konkret bekreftet fra overnattingsstedet på forhånd. Sjekk drømmeferie-brosjyren når du mottar denne fra Kollene ved Parma om eventuelle ønsker er oppført bekreftet.

Ingen hoteller på vårt reisemål oppfyller kravene som stilles av Norges Handikap forbund selv om Hotel Villa Fiorita har tilpasninger som er godkjent i Italia.

Europeisk helsetrygdekort

Dersom du ved midlertidig opphold i et EØS-land får behov for øyeblikkelig hjelp, gir EØS-avtalen deg rett til å få dekket utgifter til medisinsk behandling fra den offentlige helsetjenesten i det landet du oppholder deg i etter samme regler som landets egne borgere. Du må ha med deg "Europeisk helsetrygdekort", dette bestiller du selv hos HELFO servicesenter.

Kollene ved Parma anbefaler på det sterkeste at du også tegner reiseforsikring før du drar på tur da denne også dekker privat helsetjeneste eller for eksempel hjemtransport ved sykdom.

Vaksinasjoner

Før reisen tiltar er det ditt ansvar å ta kontakt med din lokale lege eller helsestasjon for å få informasjon om hvilke vaksiner du eventuelt behøver. Kollene ved Parma har ikke ansvar for å opplyse om sykdommer og smitte som fra tid til annen kan forekomme på reisemålet. Mer informasjon finner du også på Folkehelseinstituttets hjemmesider.

Pass og visum

All informasjon nedenfor gjelder for norske statsborgere:

Alle som skal ut å reise må ha gyldig pass, også spedbarn. Kontroller at passet er gyldig under hele reisen. Du er selv ansvarlig for å sjekke at passet ditt har riktig gyldighet i forhold til det landet du skal besøke. Ingen sider i passet må på noen måte være skadet; et pass som er ødelagt er ikke gyldig.

Pass er eneste gyldige legitimasjon for norske statsborgere på reise og må fremvises ved innsjekking på fly og hotell, ved bruk av banktjenester med mer. Vi anbefaler å medbringe også en godkjent kopi av passet og oppbevare dette adskilt fra passet under reisen. For ytterligere informasjon om pass, kontakt politiet i din kommune.

Det kreves ikke visum i Italia for norske borgere.

Reisende som ikke er norske statsborgere, reisende med norsk fremmedpass og norske statsborgere som er født under en annen nasjonalitet må selv undersøke om de trenger visum og sørge for å ha gyldig innreisetillatelse til landet de skal besøkes. Det søkes om visum/ innreisetillatelse til det enkelte lands ambassade/konsulat. Italias ambassade i Oslo: tlf. 23 08 49 00

Kollene ved Parma er ikke ansvarlig for følgene av at reisende ikke har gyldig pass eller visum.

 

På reisen

Transport til/fra flyplass i Norge

Den reisende er selv ansvarlig for transporten til og fra avreiseflyplass i Norge. Husk å møte fram i god tid for innsjekk og håndtering av bagasje ved aktuell flyselskaps innsjekkingsskranke.

Parkering

Det finnes både korttids og langtids parkeringsplasser ved alle flyplasser i Norge. Sjekk betingelser hos Avinor.no.

På flyplassen

Reisen starter og slutter på den flyplassen som er angitt på din billett. Du har selv ansvar for å følge med på informasjonstavlene og møte ved riktig gate i god tid før ombordstigning.

Oppmøte ved innsjekkingsskranken bør skje ca 2 timer før flyavgang. Du kan også sjekke inn på automater der dette finnes. 

Flyreisen

Ferien starter med flyreisen. Under finnes det meste av det som er verdt å vite om flyreiser, samt hvilke muligheter og regler som gjelder.

Vær oppmerksom på at de fleste reisene fra Norge går med flybytte i utlandet (som regel Schiphol, Amsterdam) til bestemmelsesstedet. Det kan forekomme at reiser kombineres fra to flyplasser og at tekniske mellomlandinger gjøres under reisen.

Innsjekk

Ved innsjekk får du utdelt et boardingkort for utreise, i blant også for hjemreisen, som angir din sitteplass ombord på flyet. Vi gjør oppmerksom på at boardingkortet er et personlig verdipapir, pass godt på det.

Automatisk innsjekking

På avreiseflyplassene kan du sjekke inn på selvbetjente innsjekkingsautomater. Automaten skriver ut både boardingkort og bagasjelapper. Du setter selv på bagasjelapp på kofferten din, og leverer så bagasjen ved skranken som er skiltet med Baggage-Drop og navn på flyselskapet. Ved bagasjelevering viser man sitt pass/ID/visum før man går til sikkerhetskontrollen og angitt utgang. I visse tilfeller må reisende med rullestol sjekke inn på vanlig måte over skranke.

Avvisning av passasjerer

I følge internasjonale luftfartsbestemmelser kan flyselskapet avvise passasjerer som er påvirket av alkohol eller narkotika. Transport kan også nektes den som ikke følger andre instrukser og/eller sikkerhetsbestemmelser. Ved trusler/skader eller andre hendelser som kan forårsake merkostnader, debiteres de/den ansvarlige passasjer og politianmeldelse kan forekomme.

ID-kontroll

Mange flyselskaper krever ID-kontroll av flypassasjerer ved innsjekking og ombordstigning på flyet. Dette er for å sikre at en passasjer som har sjekket inn bagasje også følger med på flyet.

Bagasjeregler

Hos de fleste flyselskapene er frivekten 20 evnt. 23 kg, inkludert 1 kolli håndbagasje på maks.5 evnt. 10kg. De tillatte målene på håndbagasjen er 55 x 40 x 25 cm hos de fleste flyselskap.

For særskilte spørsmål om håndbagasje, spesialbagasje og avgift for evnt. overvekt, må du ta kontakt med flyselskapet direkte.

Datautstyr og elektronikk

Bærbar PC og større elektriske artikler må tas ut av håndbagasjen før screening ved sikkerhetskontrollen. Les mer på Avinor sine nettsider.

Ytterklær

Reisende skal passere gjennom sikkerhetskontrollen uten ytterklær eller jakke. Ofte må du også ta av deg sko og belter dersom disse har metall i seg som kan slå ut i sikkerhetskontrollen.

Bagasjehåndtering

Bagasje som har kommet på avveie eller blitt skadet under transport må omgående meldes til flyselskapets representant på flyplassen. Du vil da motta en bekreftelse på hendelsen/skaden, en såkalt PIR-rapport. Ved bagasje på avveie, etterlyser flyselskapet bagasjen og sørger for at du får beskjed så snart den kommer til rette. Om bagasjen ikke kommer til rette innen et antall timer på utreisen, utbetaler flyselskapet vanligvis en viss kompensasjon til dekning av nødvendige innkjøp. Vær oppmerksom på at reiseforsikringen også vanligvis dekker nødvendige innkjøp inntil bagasjen kommer til rette under oppholdet. Se forsikringsvilkårene for informasjon. Dersom bagasjen ikke kommer til rette kan du fremme krav om tapt bagasje til flyselskapet eller ditt forsikringsselskap. PIR rapporten må vedlegges hvis du ønsker erstatning for tapt bagasje i etterkant.

Eventuelle krav om erstatning på skadet bagasje skal også rettes til flyselskapet. Om noe skjer med bagasjen din får du erstatning i henhold til flyselskapets gjeldende regler. Flyselskapenes erstatningsansvar er begrenset, og vi ber deg lese den informasjonen som finnes på boardingkortets bakside. Flyselskapet avviser kravet dersom PIR-rapport ikke foreligger. Har du reiseforsikring, gjelder den oftest også for skade og tap av bagasje. Hør med ditt forsikringsselskap. Kollene ved Parma er ikke ansvarlig for skadet/mistet bagasje under transport.

Flyselskapenes regler for pakking av bagasje er følgende: Bagasjen må ikke inneholde effekter som kan skades under flygningen, for eksempel flasker og ømtålig gods som glass og porselen, eller ting som ikke er forsvarlig pakket. Bagasje som sjekkes inn skal være forsvarlig pakket slik at den tåler å håndteres med annen bagasje i lasterommet. Vær oppmerksom på at skader på ryggsekk ikke erstattes av flyselskapet dersom den ikke legges i en lukket plastpose.

Flyselskapene anbefaler at medisiner, ømtålig og verdifull bagasje som lommebok og kamera oppbevares i håndbagasjen. Filmruller som ikke er fremkalt bør oppbevares i håndbagasjen på grunn av det nye røntgenutstyret som har blitt installert på mange flyplasser. Det er forbudt å medbringe våpen av noe slag, som skytevåpen, kniver, sprengstoff og farlig gods. Vær oppmerksom på at tollmyndighetene har rett til å åpne innsjekket bagasje hvis de mener at det er behov for å undersøke innholdet nærmere. Dette gjelder også om bagasjen er låst.

Flyforsinkelser

Forsinkelser kan oppstå og kan skyldes tekniske feil, værforhold eller opphopning av trafikken i luften. Eventuell tilslutning til avreiseflyplass må derfor bestilles med gode marginer. Tilslutningsbillettene bør også være ombookingsbare.

Ved forsinkelser må du forholde deg til den informasjon som gis av flyselskapet eller flyselskapets representant. I noen tilfeller gir flyselskapet de reisende kompensasjon ved forsinkelser, i noen tilfeller dekker din private reiseforsikring ekstra utgifter i forbindelse med flyforsinkelser. Hva slags regler som gjelder kommer an på hvilke omstendigheter som ligger bak forsinkelsen, dette kan flyselskapet informere deg om. 

Forsinkelser til avreiseflyplass i Norge er den reisende sitt ansvar, pass på å beregne god tid. Ved forsinkelser på hjemreisen må den reisende selv dekke eventuelle utgifter hvis man kommer for sent til fly, tog- eller bussforbindelser, med mindre forsinkelsen anses som en mangel i henhold til reisevilkårene. Man kan imidlertid søke om å få dekket disse utleggene via sin reiseforsikring.

Hjemreise

Verken Kollene ved Parma eller resepsjonen på hotellene er ansvarlige for vekking ved avreise.

Du er selv ansvarlig for transport av deg selv og din bagasje fra flyplassen til ditt hotell, og fra hotellet til flyplassen, med mindre slik transport er særskilt bestilt hos Kollene ved Parma.

OBS! Dersom man kommer for sent må den reisende uansett selv stå for utgiftene til hjemtransport.

Gjest i et annet land

Når vi besøker et annet land er det vi som er gjester, og derfor er det vi som må tilpasse oss lokal skikk og bruk. Våre reiser går til land med andre kulturer, levemåter og vaner enn våre egne. Dette må tas i betraktning når man bestiller en reise hit. Vi forutsetter at våre gjester har generell kjennskap til forhold på reisemålet som er allment kjent gjennom media.

Til tross for turistsesong lever lokalbefolkningen sitt hverdagsliv, både på store og små reisemål. Restauranter og klubber holder åpent til midnatt, noen steder stenger senere. Søppelbilene gjør sine tidlige morgenrunder og lokaltrafikk forekommer døgnet rundt. I enkelte land, som for eksempel Italia, roer alt seg ned tidlig om ettermiddagen da det er siesta. Høyt musikknivå, trafikkstøy og annet bråk utenfor hotellene er utenfor Kollene ved Parma sitt ansvar.

Byggearbeider utenfor hotellet eller i privateide leiligheter er vanskelig å styre for hotellet eller turoperatøren.

Helse og sykdom

Reiseleder vil være behjelpelige med å formidle kontakt med lege, sykehus og ditt forsikringsselskap hvis du har blir syk på reisen. Kollene ved Parma kan ikke påta seg ansvar for skade, sykdom, tyveri og lignende i løpet av reisen, men vil gi den hjelp som er praktisk mulig på stedet.

Blir du syk er ikke Kollene ved Parma ansvarlig for behandlingen. Dette tilrettelegges av forsikringsselskapene og deres alarm-sentraler i henhold til den reiseforsikring du har kjøpt. Disse skal yte øyeblikkelig økonomisk hjelp, skaffe til veie sykehusbehandling og stå for organisering av hjemtransport. Verken reiseleder eller våre lokale samarbeidspartnere kan overprøve politiets, helsevesenets eller lokale myndigheters beslutninger. Det er ditt forsikringsselskap som skal skaffe til veie de nødvendige ressurser for å sikre en så forsvarlig håndtering av situasjonen som det overhodet er mulig i vedkommende land.

Sørg for at du får en bekreftelse fra legen som har behandlet deg dersom du har vært sengeliggende i ferien. Ta vare på kvitteringer for utlegg slik at du evt. kan få det refundert av ditt forsikringsselskap senere.

Beskyttelse mot solen

Solen er sterkere lenger syd. For å få best utbytte av ferien, er det lurt å ta hensyn til dette, og tenke på solbeskyttelse. Solstrålene er sterkest mellom klokken 11 og 15, dvs når solen står høyt på himmelen. Ta for eksempel lunsjen i skyggen, og la huden få noen pauser fra solen ved å bruke lette klær og noe på hodet. Bruk rikelig med solkrem, og smør hele kroppen der huden ikke er beskyttet på annen måte. Husk også å smøre deg hvis du skal på utflukt.

Ta gjerne med solkremen i vesken, så får du smurt deg i løpet av dagen også. Det er spesielt viktig for barn og ungdom og de som har lys hud å ta forholdsregler så ikke de blir solbrent.

Rengjøring

Det er viktig å merke seg at renhold utenfor de nordiske land er vesentlig enklere enn hva du er vant til hjemmefra. Renholdet kan skje på for- eller ettermiddag. Med rengjøring menes normalt at gulvet blir feiet eller tørket, avfall tømt, hel eller delvis rengjøring av badet samt oppredning av ordinære senger.

Resepsjonsservice

På hotellene fungerer dette stort sett som i Norge. Egen vekkerklokke anbefales. Man er selv ansvarlig for fremmøte til riktig tid ved utflukter og hjemreise. Finner hjemreisen sted tidlig på morgenen eller om natten må ting som er oppbevart i resepsjonen hentes kvelden før.

Internett

Enten hotellene har trådløs (WiFi) eller stasjonær internettilgang, vil kvaliteten kunne variere mye avhengig av hvor man befinner seg. Kollene ved Parma er ikke ansvarlig dersom internettilgangen ikke er optimal. Man må selv ha med bærbar pc/smart-telefon/iPad e.l. for å kunne bruke WiFi.

Enkeltrom

De fleste hoteller har bare et fåtall enkeltrom, som derfor kan bli forholdsvis dyre. Enkeltrom kan ha lavere standard og mindre attraktiv beliggenhet enn dobbeltrom, mens man på noen hoteller får regulære dobbeltrom til bruk som enkeltrom.

Dobbeltrom

Dobbeltrom henviser til et rom for to personer med to separate senger eller dobbeltseng (må ikke forveksles med toromsleilighet). Noen rom tar ekstraseng. Rommene har sjelden sittegruppe. Både størrelse og planløsning kan variere mellom rommene på ett og samme hotell, og rommene kan ha forskjellig beliggenhet.

Rommets beliggenhet i hotellet

Rom kan ha forskjellig beliggenhet, der noen ligger bedre til enn andre hva gjelder utsikt, sol og eventuelle forstyrrelser. Mindre attraktiv beliggenhet berettiger ikke til prisavslag. Ved at vi på forhånd ikke kan forutsi hvor i hotellet innkvarteringen vil bli, kan vi f.eks. ikke garantere morgensol/kveldssol o.l. Vi kan imidlertid videreformidle særskilte ønsker til hotellet.

Røyking på hotellet

Italia har samme type røykelov som vi har i Norge, og det er ikke tillatt å røyke innendørs. 

Transport tur/retur hotell

I utgangspunktet tilbyr ikke Kollene ved Parma transport til utfluktene på reisemålet, eller fra flyplass til hotell. Slik transport kan imidlertid bestilles, husk å si fra om dine transportbehov når du bestiller din pakkereise hos Kollene ved Parma, så vi kan legge transportalternativer inn i pristilbudet ditt. 

Vær oppmerksom på at taxier og lignende som regel ikke har barneseter. Har du behov for barnesete, bør dette tas med hjemmefra.

Utflukter

Kollene ved Parma har et variert utfluktsprogram som angitt på www.kollenevedparma.no. Hvilke utflukter som er inkludert i din reise, avhenger av bestillingen din.

 

Etter reisen

Om du trenger å kontakte oss etter hjemkomst når du oss på epost info@kollenevedparma.no eller på telefon 934 33 520, som er betjent alle dager mellom klokken 1700 og 2000.

Gjenglemte effekter

Glemmer du noe på reisemålet er Kollene ved Parma behjelpelig med å videreformidle telefon-/faksnummer til hotellet. Eventuelt kan vi være behjelpelige med å etterlyse tingene via vår reiseleder på plass. Vi kontakter deg så snart vi har fått svar fra reisemålet. Det kan ta opptil to uker før du hører noe fra oss. Etterlysning av gjenglemte eiendeler må foretas senest 2 uker etter hjemkomst. Hvis vi finner det du har glemt igjen, betaler du kr 300,-. Beløpet dekker både administrasjon og frakt. I noen tilfeller vil frakten bli dyrere avhengig av vekt og transportmåte. I slike tilfeller blir du kontaktet av Kollene ved Parma før vi sender pakken hjem til deg.

OBS! Kollene ved Parma er ikke ansvarlig for gjenglemte effekter og vi kan ikke garantere at det du har gjenglemt kommer til rette eller stå for økonomisk tap i denne forbindelse.

Har du glemt noe på flyet?

Vennligst kontakt vedkommende flyselskap og ha nødvendige opplysninger om dato, reisemål, fly og seteplass klar.

Reklamasjon

Vi ønsker at du skal få en så vellykket ferie som mulig. Har du et problem under ferien er vårt mål at du skal få hjelp til å ordne opp i eventuelle feil og mangler i løpet av oppholdet på reisemålet. Det er derfor viktig at du henvender deg til vår reiseleder så snart som mulig.

Forutsetningen for at det skal foreligge grunnlag for prisavslag etter hjemkomst, er at du har sagt i fra om problemet på reisemålet og at vi som turoperatør har fått mulighet til å rette opp feilen. Skulle det ha seg slik at vi dessverre ikke klarte å løse problemet på plass, er du velkommen til å sende oss en reklamasjon etter at du har kommet hjem fra ferien.

Gjelder reklamasjonen innkvarteringen, ber vi deg også oppgi hvilket romummer du bodde på. Skal du sende oss kvitteringer eller andre dokumenter, må dette være originalene.

Skriftlig reklamasjon må være fremsatt til Kollene ved Parma senest 4 uker etter hjemkomst - pr. brev eller via e-post. Vi er ikke forpliktet til å behandle reklamasjoner som kommer inn etter fristen.

Ved en eventuell anke til Pakkereisenemnda, er fristen for dette fire uker etter avsluttet behandling av saken hos Kollene ved Parma.

Pakkereisenemnda

Postboks 2924 Solli

0230 Oslo

I tillegg til informasjonen på denne siden ber vi alle våre reisende å sette seg inn i våre reisevilkår.